بررسی الگوی احیاء نمادهای دینی در آستانه ی پیروزی انقلاب اسلامی ایران مطالعه ی موردی : دکتر علی شریعتی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده حقوق و علوم سیاسی
- نویسنده محمد اسماعیل فصیحی
- استاد راهنما محمد جواد غلامرضا کاشی سارا مزینانی (شریعتی)
- سال انتشار 1391
چکیده
دکترعلی شریعتی با تداوم پروژه اصلاح دینی که دست آوردپیشینیانش در حوزه مصلحان دین بود با برخورداری از آموزه های مکاتب غربی وتغییر ارزشمدارانه مفاهیم ونمادهای مذهبی ، جریانی را بنیان نهاد که الگوی گفتمان دینی و مذهبی در ایران را به شیوه ای انقلابی و نوین متحول ساخت به گونه ای که بازگشت به معانی ومفاهیم گذشته را برای مخاطبش دشوار می ساخت. این پژوهش در صدد آن بود که بفهمد؛ چگونه شریعتی توانست با رویکرد به مذهب و سنت روایتی معطوف به بسیج انقلابی بیافریند و نیز ساختار تأویلی وی دارای چه ویژگی ها و مشخصاتی است و در مقایسه با روایت های غالب واجد چه بداعت های مفهومی و واژگانی است؟ با تعریف مفاهیمی همچون نماد ، اسطوره و ایدئولوژی ، برای پاسخ به این پرسش ، رجوع به آثار شریعتی در اولویت کار قرار گرفت و با بررسی مجموعه آثار شریعتی انبوهی از مطالب متعدد و متفاوت که در کلیت خودش دارای انسجام معنایی واحدی بود در برابر مان قرار گرفت. از میان خیل عظیم تعاریف، مفاهیم ، نمادها و الگوهایی که شریعتی آنها را بازتعریف و باز پردازش نموده بود و نیز به دلیل پرهیز از اطاله کلام ، دو محور شخصیت ها و رخدادها در اندیشه شریعتی انتخاب شد . که در محور شخصیت ها سه شخصیت ِ: ابوذر ، حسین (ع) و فاطمه(س) به عنوان سه نماد مشخص مذهبی که شریعتی به ترتیب دست به خلق معنایی ، بازخوانی و احیاء مجدد آنها زده بود و نیز در محور رخدادها ، دو رخداد عاشورا و غیبت به عنوان محور کار این پژوهش در بررسی احیاء نمادهای دینی قرار گرفت . با طرح مفاهیم غالب از 5 مورد بالا و مقایسه ی آن با بازتعریف همان مفاهیم توسط شریعتی وجوه معنایی جدید را بررسی کردیم . پرداختن به سیر تکوینی اندیشه شریعتی در 5 دوره زندگی وی یعنی جوانی ، پاریس ، مشهد ، ارشاد وآخر با تکیه بر دوره ارشاد برای شناخت شریعتی و روند شکل گیری اندیشه او امری ضروری می نمود . در روند مطالعه آثار شریعتی نکته ای که به شدت جلب توجه می کرد پارادوکس ( ناسازه ای ) بود که در اندیشه شریعتی به چشم می خورد و آن رویکرد شریعتی به دو مکتبی که بر سر « انسان » تضاد داشتند یعنی پروتستانتیسم و اومانیسم بود . شریعتی از طرفی ،به پروژه پروتستانتیسم اسلامی که آن را از مصلحان دینی گذشته به ارث برده بودمی پردازد و در جایگاه نفی واسطه ها قرار می گیرد و از طرف دیگر با طرح اومانیسم اسلامی ظاهراً همه عناصرواسطگی را با اتکای به نمادهای شیعه فعال می سازد.و این خود تناقضی آشکار را در سیر اندیشه ی وی بازتاب می دهد. برای پاسخ به این ناسازه ابتدا تعاریف کوتاهی از اومانیسم و پروتستانتیسم را ارائه کرده و سپس بار معنایی این دو اصطلاح را در آثار شریعتی جستجو کردیم و سپس به تعریف اومانیسم اسلامی و پروتستانتیسم اسلامی از منظر شریعتی و به ترکیب این دو در اندیشه ی شریعتی پرداختیم و و در حد مقدورات بدان پاسخ گفتیم.
منابع مشابه
نسبت سوژه و اقتدار در گفتمان روشنفکری دینی در آستانه انقلاب(مطالعه موردی علی شریعتی)
این مقاله حول مسأله اقتدار و نسبت آن با سوژه آزاد مدرن در ایران امروز اختصاص دارد. فرض مقاله آن است که ساماندهی سیاسی جامعه ایرانی از مقطع ورود به دوران مدرن، جز با وصول به الگویی از نسبت میان اقتدار و سوژگی مقتضی جامعه مدرن امکانپذیر نیست. در دورههای مختلف تلاشهای متعددی برای برساختن این دوگانه صورت پذیرفته است به طوری که میتوان استدلال کرد؛ تنها اندیشههایی در عرصه...
متن کاملنقش نمادهای شیعه در پیروزی انقلاب اسلامی ایران
این مقاله بدین موضوع پرداخته است که چگونه بکارگیری نمادهای شیعه در مقابل نمادهای باستانی و غربگرایانۀ رژیم پهلوی سبب پیروزی انقلاب شده است. از الگوی نظری جامعه شناس فرانسوی پیر بوردیو در خصوص نمادها بهره برده و نشان دادیم که هیات های تولید کنندۀ نماد یعنی روحانیان و روشنفکران در دهۀ 40 و 50 شمسی با کمترین خشونت فیزیکی زمینه های پیروزی انقلاب اسلامی را فراهم نمودند. از آنجا که رژیم پهلوی با بی ...
متن کاملنقش نمادهای شیعه در پیروزی انقلاب اسلامی ایران
این مقاله بدین موضوع پرداخته است که چگونه بکارگیری نمادهای شیعه در مقابل نمادهای باستانی و غربگرایانۀ رژیم پهلوی سبب پیروزی انقلاب شده است. از الگوی نظری جامعه شناس فرانسوی پیر بوردیو در خصوص نمادها بهره برده و نشان دادیم که هیات های تولید کنندۀ نماد یعنی روحانیان و روشنفکران در دهۀ 40 و 50 شمسی با کمترین خشونت فیزیکی زمینه های پیروزی انقلاب اسلامی را فراهم نمودند. از آنجا که رژیم پهلوی با بی ...
متن کاملنقش مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی ایران
مساجد در صدر اسلام بهدلیل عهدهداری کانون اصلی ارتباط مردم بهویژه فعالان جامعه، کارکردهای فراوانی در نظام اجتماعی ایفا میکردند. در عصر جدید بهدلیل تفکیک ساختاری و تقسیم کار به برخی از کارکردهای اجتماعی و سیاسی آن کمتر توجه میشود. با این حال در جریان انقلاب اسلامی ایران، مساجد نهتنها محلی برای عبادت که محلی برای فعالیت فرهنگی علیه رژیم و نظام اجتماعی حاکم تبدیل شد. با توجه به مطالب یاد...
متن کاملبررسی نقش ائتلاف طبقات اجتماعی در پیروزی انقلاب اسلامی ایران
علل وقوع و پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا کنون از زوایای متنوعی مورد تجزیه و تحلیل واقع شده است. یکی از این رویکردها، تبیین انقلاب اسلامی از زاویه جامعه شناختی و تحلیل آن بر اساس چگونگی نقش و کارکرد طبقات اجتماعی است. بر همین اساس برخی از صاحبنظران معتقدند پیروزی انقلاب اسلامی، حاصل ائتلاف طبقات اجتماعی موجود درجامعه آن روز ایران علیه رژیم شاه بودهاست.هدف اساسی این مقاله ب...
متن کاملبررسی رابطه ایران و لبنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی
روابط ایران و لبنان از قدیم الایام رابطهای مناسب بوده و پیوندهای تنگاتنگی بین آنها وجود داشته است و این موضوع به علت رابطه روحانیت شیعه در دو کشور ایران و لبنان به عنوان یک رکن تأثیرگذار میباشد. پس از انقلاب اسلامی در ایران و به لحاظ موقعیت استراتژیک لبنان، اکثریت شیعیان در آن کشور و به دلیل روابط تاریخی و فرهنگی دیرینه بین دو کشور، لبنان از جمله کشورهایی بود که بیشترین تأثیر را از انقلاب اسل...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده حقوق و علوم سیاسی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023